Mitä tulee startuppien pilotointiin, ja eritoten Sharewayn suhteen.

Ensin tuli pilotti - mitä seuraavaksi?

Kokeile, mittaa, kehity, kokeile, mittaa, kehity… Startupien Lean-ideologia kuhisee jos jonkinlaisia uudenlaisia termejä ja teesejä, jolta tuskin kukaan alan skenessä tai edes lähimailla pyörivä on päässyt välttymään. Myös pilotti ja POC eli proof of concept ovat asioita, jotka toistuvat kyseisessä termistössä, ja vihdoin oli aikamme koittanut myös meidän osaltamme.

Mikä ihmeen pilotti?

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, ja tälläkin on tietenkin monta monituista erilaista merkitystä. Meille pilotti tarkoitti sitä, että pääsimme JAMK:n Rajakadun pysäköintipaikoilla testaamaan alustamme peruselementtejä: tavoitteenamme oli rakentaa jo kyseiseen pilottiin toimiva tuote, jossa kuka tahansa ennakkoon tai pilotin aikana ilmoittautunut beta-käyttäjä pääsee testailemaan sovellustamme, ja pysäköimään Rajakadulle. Ihan lean-metodia emme noudattaneet – MVP:stä tulikin lopputulos, joka on paljon lähempänä tuotantokelpoista, kuin MVP:t yleensä. Jos MVP ei ole konseptina tuttu, MVP:llä tarkoitetaan (most viable product) mahdollisimman raakaa versiota kokeiltavasta tuotteesta. Vanha vitsi kuuluukin, että moinen pitäisi olla niin vaiheessa, että sen pitäisi hävettää. Aiheesta kirjoitti hyvin esimerkiksi MEOM:n Mikko Matikka, jonka voit halutessasi lukea täältä.

Kohti toimivaa tuotetta

Mitä me oikein sitten testasimme? Sovelluskehitys vaatii yllättävänkin paljon liikkuvia osia, ja kaiken pinnalla tapahtuvan silmää hivelevän designin alla on aimo liuta konepellin alla pyörivää koodiriviä. Tässä tietenkin halusimme kokeilla kyseiselle pilotille äärimmäisen yksinkertaisimpia ominaisuuksia, eli käyttäjän rekisteröitymistä, ajoneuvojen lisäämistä, ja tietenkin pysäköintiä. Loppujen lopuksi toimiva pilotti saatiinkin ulos, mutta kaikilta vaikeuksilta ei kuitenkaan säästytty.

Computer says no

Joskus tietokone sanoo EI.

Kuten jokainen softa-alalla tietää, kaikki ei aina mene kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, ja joskus aikataulutkin saattavat paukkua. Niin kävi myös tällä kertaa, eikä ihan pilotin alkuun saatu sysättyä Play-kauppaan beta-versiota tuotteestamme. Mutta niin käy useimmiten, kun tarkoituksena on rakentaa jotain uutta.

Koodipoikien Via Dolorosa

Kärsimysten tie. Koska jokainen meistä suhtautuu työhönsä sen vaatimalla terveellä ylpeydellä, teki jokainen koodin kanssa painiva kaverimme pilottia varten määrän työtunteja, joka saisi paatuneimmankin työnarkomaanin tutisemaan punteissaan. Pitkiä päiviä, mutta jokainen niistä loppujen lopuksi palkittiin toimivalla pilotilla. Vaikeuksien kautta voittoon, vanha teesi toteutui myös tässä tilanteessa. Opimme paljon, mitä voimmekin hyödyntää tulevaisuudessa ja siinä, mihin suuntaan lähdemme palveluamme oikein viemään.

Mitä seuraavaksi?

Tulimme, koimme, näimme, mutta jälleen kerran, katse on suunnattava kohti tulevaisuutta. Mitä tulee pilotin jälkeen? Kuten arvata saattaa – toinen pilotti. Lean-metodologiaa, tietenkin. Seuraavassa pilotissamme aiommekin toteuttaa maksuliikenteen ja pysäköinninvalvonnan integraation, jolla pääsemme jo hyvinkin lähelle tuotantokelpoista alustaa, mikä tarkoittaa tietenkin sitä, että loppuvuoden lanseeraus häämöttää koko ajan lähempänä horisontissamme.

Mitä tulee käytettävyyteen ja designiin, alustamme tulee saamaan uuden ja uljaan ulkoasun. Haluamme tietenkin mahdollisimman hyvän (ja silmiä hivelevän) käyttökokemuksen.

Tilaa uutiskirje